Tehetséggondozás

Tehetséggondozás

A Germanisztikai Intézet tudományos diákkörei

A Skandináv Nyelvek és Irodalmak Tanszékén folyó tudományos diákköri tevékenység

A Skandináv Nyelvek és Irodalmak Tanszékének oktatói különösen fontosnak tartják a tehetséges hallgatók felkutatását, támogatását és tevékenyen segítik bekapcsolódásukat a tanszéken folyó tudományos munkába. A tudományos diákköri munka keretei között hallgatóink szakmai irányítás mellett olyan kutatói vagy művészi alkotói tevékenységet folytatnak, amely túlmutat a tantervben meghatározott tanulmányi követelményeken.

A Skandináv Nyelvek és Irodalmak Tudományos Diákkör egy elkötelezett közösség, amelyet a skandináv kultúrák, nyelvek és irodalmak iránti mély érdeklődés hajt. Az egyetemi élet izgalmas részeként működünk, és célunk a skandináv régió gazdag kulturális örökségének és nyelveinek megismerése és népszerűsítése.

A Tudományos Diákkör tagjaként a hallgatók bekapcsolódnak a skandináv kultúrával, nyelvvel és irodalommal kapcsolatos kutatásokban és projektekben, valamint egyéni kutatómunkát végeznek. A tudományos diákköri munka rendszerint kapcsolódik a tanszék oktatói által szervezett aktuális eseményekhez, konferenciákhoz, workshopokhoz és projektekhez, valamint felkészíti az érdeklődő hallgatókat az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon való eredményes részvételre. A munka ennek megfelelően két formában zajlik:

  • Az OTDK-ra való felkészülés mentor által vezetett személyes konzultációkra épül, amelynek során hallgatóink a felkészítő oktató segítségével az általuk választott témában önálló kutatást végeznek. A közös munka során elsajátítják a későbbi kutatáshoz is szükséges módszereket és képessé válnak önálló témaválasztásra és -feldolgozásra, valamint lehetőségük nyílik kutatásukat szakmai előadás és/vagy publikáció formájában is bemutatni, amivel felkészítjük őket esetleges PhD-tanulmányaikra és későbbi kutatói pályájukra. Korábbi OTDK-s diákjaink közül többen a tanszék jelenlegi oktatóiként segítik az új tehetségek szárnypróbálgatásait.

A közelmúlt sikeres OTDK-résztvevői és témáik:

Csúr Gábor Attila: Szerzői önábrázolás/szerzői önábrándozás

Haraszti Rajmund: Eltűnt szótagok nyomában. Rövid(ülő) igék a norvég és dán nyelvben; „Mindenki más nyelvet beszél, mint amit tanulunk!” Dialektusok a norvég és a német nyelv oktatásában

Jäckl Marcell Richard: A nőnem megjelenése a norvég nyelvben 

Imre Dennis: A politikai korrektség nyelvi vonatkozásai

Berecz Dalma: Harry Potter csodálatos utazása a fordítókkal Svédországba

Vajna Ádám: „Annyit írok le, amennyit szükséges". Kjell Askildsen és az amerikai minimalizmus

Prikkel Ákos: Létezhet az egyén a totális államban? Totalitarizmus és az egyéniség hiánya Boye Kallocain és Orwell 1984 című művében

Papp Martin: Valóságteremtés a koronavírus idején. Manipuláció és meggyőzés politikai szövegekben; Diskurzus keretezés a norvég digitális kommunikációban

Császár Klaudia: H.C. Andersen Klokken c. meséjének értelmezési lehetőségei

Sajó Zalán: Martin Andersen Nexø Magyarországon

  • Tanszékünk kiemelt feladatának tekinti a skandináv kultúra magyarországi megismertetését és népszerűsítését. Ennek érdekében rendszeresen szervezünk fordítói műhelyeket, amelyeken hallgatóink a műfordítással kapcsolatos elméleti ismereteiket a gyakorlatban is kamatoztathatják. A fordítói munka a tanszéken oktató gyakorlott műfordítók vezetésével történik. Jelenleg a 2023. szeptember 27-29. között megrendezésre kerülő Skandinaviske urfolk – Identitet og kultur c. konferenciához kapcsolódóan számi és grönlandi mondák fordításával foglalkozunk. A kötet a Polar Kiadó gondozásában fog megjelenni.

A fordítói műhely munkája során az alábbi kötetek jelentek meg:

Tízparancsolat. Kortárs skandináv novellák. General Press Kiadó, 2009

norvég mesék

Csak írok, ez minden. Eötvös Collegium, 2016

(előkészületben): Skandináv kriminovellák. Polar Kiadó

 

A Német Irodalom és Kultúra Tanszéken folyó tudományos diákköri tevékenység

A Német Irodalom és Kultúra Tanszék oktatási profiljának megfelelően a tudományos diákkör kutatásai elsőrendűen a német-magyar kapcsolattörténettel, valamint narratológiai kérdésfelvetésekkel foglalkoznak. A 2021-ben indított workshop-sorozat egy-egy módszertani problémára összepontosítva ezekhez a kutatásokhoz biztosít szakmai keretet, ahol az irodalomelméleti kérdések behatóbb tárgyalása mellett lehetőség nyílik a saját munkák megvitatására.

A közelmúlt sikeres OTDK-résztvevői és témáik:

Palkovics Nikolett: A posztindusztriális világ elmesélhetősége Terézia Mora „Szerelmes ufók” példáján

Jánosi Viktória Emma: Az otthon koncepciója a kollektivista disztópiában és Helene Bukowski „Milchzähne” (Tejfogak) című regénye

Kmetty Klaudia: Szellem és szükségszerűség. A Hugo von Hofmannsthal háborús publicisztikája mögött kirajzolódó kultúramodell

Lipódi Janka: Märchen ohne Illusionen. Interpretation von Ödön von Horváths „Das Märchen in unserer Zeit“

Davidesz Magdolna: Untersuchung der Figurenkonzeption und der Figurenkonstellation im Opernzyklus „Der Ring des Nibelungen” von Richard Wagner

Kovács Dániel: A magyarok és a törökök ábrázolása Sebastian Münster „Kozmográfiájában” (1550)

Csigó Ábel: „Was bleibet aber, stiften die Dichter“ (?). Ansatz einer symptomatischen Lesart zu den Werken Christa Wolfs

Bujtár Tímea: Darstellung der Emanzipationsmöglichkeiten in der BRD. 2017   

Szalai Máté: „Hyänen und Haie der Inflation.“ Die historische Kontextualisierung des Romans „Jazz” von Felix Dörmann   

Szőke Máté: Die Erzähltechnikerin an der Arbeit   

Müller Dóra: Probleme der Leseradressierung

Czoller Viktória: Der Flaubert’sche Schnitzler       

Gyarmati Ádám: Die DDR im Jahre 2012

 

A Német Nyelvészeti Diákkör tevékenysége

A Német Nyelvészeti Diákkör örömmel fogad érdeklődő BA-, MA- és osztatlan tanárszakos hallgatókat a Német Nyelvészet Tanszék oktatói által képviselt területeken. A Német Nyelvészeti Műhely keretein belül az Intézet munkatársai tartanak előadásokat aktuális kutatási témájukból, és az előadásokhoz kapcsolódóan az érdeklődő hallgatóknak lehetősége nyílik kutatásmódszertani problémák megvitatására, valamint bemutathatják TDK-dolgozatuk kutatási tervét, illetve megvitatásra bocsáthatják a kutatás különböző szakaszaiban a készülő pályaművet.

 

A közelmúlt sikeres OTDK-résztvevői és témáik:

 

Nyéki Bence: Denominális diminutívumképzés az orosz, német és magyar nyelvben

Galac Ádám: Das Phänomen des Numerus und der Plural der deutschen Substantive

Putterer Elisabeth: Die Neologismen der Flüchtlingskrise in der deutschen und ungarischen Presse

 

A Néderlandisztikai Tanszék diákköri műhelyének tevékenysége

A Néderlandisztika szakon már az alapképzés alatt figyelmet fektetünk a kutatási technikák bemutatására és használatára. A mesterképzés alatt ezeket elmélyítjük, a hallgatókat bevonjuk a különböző kutatási projektekbe. Külföldi oktatókat hívunk vendégelőadásokra, hogy ennek keretében a hallgatók velük is konzultálhassanak a kutatásukról. Tanulmányi diákköri műhelyünk keretében készítjük fel az érdeklődő hallgatókat az OTDK versenyekre. Az érdeklődő hallgatókat felkészítjük a néderlandisztikai PhD képzésre, mind a nyelv-, mind az irodalomtudomány területen.   

 

A közelmúlt sikeres OTDK-résztvevői és témáik:

Levente Erős: Over de Holocaust in kleutertaal. De toepassing van didactische aanbevelingen voor holocaustonderwijs in Martine Letteries Kinderen met een ster (2016)

Lexa Lora Berg: A poldernederlands holland nyelvváltozat társadalmi megítélése

Bence Szadeczky: Linguïstisch transfer in het gebruik van vaste preposities bij Hongaarstalige NVT-leerders

Hargitai Lili: Progresszív szerkezetek a hollandban

Szadeczky Bence: Transzfer a holland prepozíciós vonzatok használatában magyarajkúak körében

           

 

A Némettanári Diákműhely tevékenysége

A Némettanári Diákműhely 2009-ben alakult meg a Tantárgy-pedagógiai tudományos diákkör részeként az ELTE BTK-n. A Diákműhely alapítója Prof. Dr. Feld-Knapp Ilona. A Diákműhely legfőbb célja a tanári szakma iránt elkötelezett, átlagon felül érdeklődő, tehetséges hallgatók támogatása. A Diákműhely alkalmat ad a tanárság és a tanulás kutatására, megalapozza a kutatói attitűd kialakulását és így hozzájárul a tudóstanár utánpótlás képzéséhez. A Diákműhely tagjainak lehetőségük nyílik az idegennyelv-szakdidaktika területén végzett önálló tudományos kutatómunkára, valamint a tanítási és tanulási folyamatok kutatása iránt érdeklődő hallgatótársakkal és a műhelymunkában résztvevő oktatókkal tapasztalatcserére. Az intenzív és elmélyült tudományos munkán túl a műhelytagok szoros szakmai kapcsolatot ápolnak más diákműhelyek tagjaival. A diákkör keretén belül rendszeresen kerül sor tudományos előadásokra, mely az egyes szakok feletti szakmai beszélgetések egyik fő fóruma. A Némettanári Diákműhelyben folyó magas szintű kutatómunkát segítik a műhely által szervezett külföldi tanulmányutak és a külföldi könyvtári kutatások, melyek nagy mértékben motiválják a hallgatókat saját kutatásaik elvégzésében. A Némettanári Diákműhely keretén belül a műhely megalakulása óta vesznek részt eredményesen a hallgatók az Országos Tudományos Diákköri Konferencián. 2011 óta 16 hallgató ért el helyezést a Tanulás- és Tudásmódszertani – Tudástechnológiai Szekcióban, illetve a Humán Tudományi Szekcióban. Az OTDK dolgozataikban elvégzett empirikus kutatáson túl a műhelytagoknak lehetőségük van munkáik publikálására rangos hazai kötetekben. A Diákműhely több tagjának jelent meg tudományos publikációja az ELTE Eötvös József Collegiumban 2010 óta működő Cathedra Magistrorum Tanárakadémia saját sorozatában (CM-Beiträge zur Lehrerforschung). A Diákműhely szoros szakmai kapcsolatot ápol a Tanárakadémiával, valamint a Német Nyelvtanárok Magyarországi Egyesületével. A Diákműhely tagjai rendszeresen vesznek részt a Cathedra Magistrorum rendezvényein és az Egyesület konferenciáin. Összességében elmondható, hogy a Diákműhelyben megalakulása óta intenzív szakmai folyik, mely ösztönzi és inspirálja a tagjait a tudományos munkára.

A közelmúlt sikeres OTDK-résztvevői és témáik:

Vincze Veronika: Dramapädagogische Techniken im Fremdsprachenunterricht

Szabó Vivien: Lernerautonomie und Wortschatzlernen im DaF-Unterricht

Bertók Fruzsina: Sprachbewusstsein. Eine Studie zur Untersuchung der Förderung der Schreibkompetenz im DaF-Unterricht

Kovács Helga: Herausforderungen der Wissensgesellschaft. Zur Förderung der Textverstehenskompetenzen im schulischen Unterricht

Nyéki Gábor: Entdeckungsreisen. Neue Zugänge zur klassischen Literatur im DaF Unterricht

Garay Bianka: Förderung der Lernerautonomie beim Textverstehen im DaF-Unterricht

Miskei Réka: Erfolgsbedingungen der Gruppenarbeit

Márki Herta: Der Unterricht von Fremdsprachen für Lernende mit Migrationshintergrund als neuer Aufgabenbereich für Fremdsprachenlehrende an ungarischen Schulen

Gombos Nóra: Gemeinsamer Einsatz neuer Medien (interaktive Tafel) und der konkreten Poesie im DaF-Unterricht

Schiller Emese: Förderung des autonomen Lernens im Rahmen der Lernberatung

Taczman Andrea: Illustrierende und persönlichkeitsentwickelnde Funktionen von Bildern im DaF-Unterricht

Gersli Viktória: Texte der Gegenwartsliteratur im DaF-Unterricht

Perge Gabriella: Sprachliche Mittel in ihrer Bedeutung für Textverarbeitungsprozesse beim fremdsprachigen Lesen

Deme Anna: Landeskundevermittlung mittels interaktiver Tafel. Neue Perspektiven im schulischen DaF-Unterricht

Sziva Éva: Wortschatzarbeit im DaF-Unterricht. Eine Untersuchung von DaF-Lehrwerken mit besonderer Rücksicht auf die Änderungen bei der Wortschatzvermittlung

Iványi Rudolf: Grammatikunterricht und Sprachkompetenz. Eine Untersuchung der Sprachkenntnisse von Germanistik-Studierenden im ersten Studienjahr

A 2019 óta megjelenő Initium című folyóirat az ELTE BTK Germanisztikai Intézetében tanuló hallgatóknak kínál publikációs lehetőséget. Az évente megjelenő folyóirat helyet biztosít a tanulmányokat lezáró, kiemelkedő színvonalú dolgozatoknak és dokumentálja az OTDK keretében készült munkákat is.

A folyóirat elérhetősége: http://ojs.elte.hu/index.php/initium/index.

A TDK aktuális hírei ezen a honlapon olvashatók: https://www.btk.elte.hu/otdk